نقد کتاب شازده کوچولو
انسان مجهولی است که تا حل نشو د هیچ اندیشه ای رشد نخواهد کرد.(حجت الاسلام نیازی)
درباره وبلاگ


پایگاه اطلاع رسانی انسان ادامه دارد زیر نظر حجت الاسلام ابوسعید نیازی هشترودی با همکاری جمعی از نیروهای فکری حوزوی و دانشگاهی با ماهیت مهندسی فکر در فضای مجازی اعلام موجودیت می نماید. التماس دعا
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 25 تير 1391برچسب:نقد کتاب شازده کوچولو, :: 2:44 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان

عادت داشت نيمه شبها شعر بگويد و همين طور نيمه شبها هم آنها را براي دوستانش بخواند. عقيده اش اين بود كه هنگامي كه آدم از خواب بيدار مي شود ذهنش آمادگي بيشتري براي تحليل موضوعات دارد.

پسران خانواده ي اگزوپري به ياغي گري و بي نظمي شهره بودند كه آنتوان دوسنت اگزوپري اين خصلت را ليش از همه به ارث برده بود. دوران كودكي سختي را سپري مي كند چون به علت شرايط خانوادگي اي كه داشت افراد خانواده وسواس عجيبي در تربيت وي به خرج مي دادند. در نامه اي كه در 30 سالگي به مادرش مي نويسد مي گويد دنياي خاطرات كودكي به طور نا اميد كننده اي از خاطرات ديگر واقعي تر است!

و در نامه ي ديگري در كتهب پرواز شبانه خطاب به همسرش مي نويسد:مطمئن نيستم كه بعد از آن روزهاي پراز شگفتي كودكي احساس خوشبختي كرده باشم!

و در 40 سالگي كه تقريبا در اواخر عمرش هم هست مي گويد:تنها يك چيز هست كه هميشه مرا اندوهگين ميكند و آن اين است كه مي بينم بزرگ شده ام!

نقاشي هاي كتاب را خود آنتوان مي كند و با وسواس عجيبي در رنگ آميزي و نگارگري آنها اهتمام ميورزد.

طوري كه در بعضي قسمتها از نقاشي هاي خودش در كتاب ايراد مي گيرد مثل كشيدن شكل بائوباب ها روي اخترك كوچك شازده موچولو.

نقد:

داستان با يك خاطره گويي شروع مي شود. خاطره خلباني كه وقتي بچه بود كتهبي راجع به جنگل هاي يك خواننده است و اين موضوع با يك نماد از رمان اگزوپري آغاز مي شود. زماني آشفته بين جنگ جهاني اول و دوم در حقيقت شازده كوچولو خود اگزوپري در كودكي است.

شازده كوچولو هنگام هبوط به زمين 6 ساله است و كودكي آنتوان در هنگامي كه نقاشي معروف بوآي باز و بسته را مي كشد 6 ساله است. نكته جالب توجهي كه در ابتداي كتاب به چشم مي خورد محك زدن آدم ها با همين نقاشي ست كه خلبان ما هنوز هم آن را نگه داشته و با آن آدم ها را محك مي زند اما به قول خودش وقتي مي بيند كسي از آن سر در نمي آورد ديگر توضيحي به آن نمي دهد. نويسنده درصدد نشان دادن اين موضوع است كه كودكي آدم ها عقلاني ترين دوره زندگي آنهاست. در كل كتاب كودك نماد كمال انسانهاست.

شازده كوچولو در اين داستان بسيار خوشبخت زندگي مي كند و چقدر اين كودك خوشبخت است بر خلاف ما آدم بزرگ ها كه چنان غرق در مسائل روزمره هستيم كه چنين خوشبختي هايي را از ياد برده ايم.

"ارزش يك گل عمريست كه به پايش صرف كرده اي.اين حقيقتي ست كه انسانها فراموش كرده اند."

در كل سبك اين داستان سورئال است و خاصا براي بچه ها نوشته نشده است. در واقع فارغ از محدوده سني خاصي است. در حقيقت اين كتاب براي بچه هايي است كه زود بزرگ شده اند. اگر چه لحن كودكانه دارد اما بچه ها زياد از اهداف اگزوپري سر در نمي آورند و هرچه بيشتر بزرگ بشوند بيشتر از شازده كوچولو سر در مي آورند. اگزوپري در هر فصلي مطلبي براي گفتن دارد. شخصيت هايي كه شازده كوچولو در سفرس با آنها برخورد ميكند نماد شخصيت هاي انساني هستند. به نوعي شازده كوچولو كودك درون همه ماست كه او را فراموش كرده ايم. اما خود او به ما ياد مي دهد كه چطور او را به ياد بياوريم.

متن داستان شازده كوچولو در عين سادگي ظرايف و پيچيدگي هايي دارد كه خواننده را درگير خود ميكند.بايد به اين نكته نيز توجه كنيم كه شازده كوچولو در مسيري و پس از طي 7 مرحله از 7 وادي عبور ميكند و دچار تحول مي شود. در كل افرادي كه شازده كوچولو با آنها برخورد مي كند هيچكدام ماهيت فيزيكي ندارند همه آنها تنها نماينده اي براي يكي از رذايل و خصايل انساني است. كتاب شازده كوچولو احتياجي به نقد ندارد چون خود كتاب نقدي است بر موضوعات مهمي در زندگي انسانها. نقدي سهل و ممتنع!


نظرات شما عزیزان:

علی اسدی
ساعت19:24---26 تير 1391
"ارزش يك گل عمريست كه به پايش صرف كرده اي.اين حقيقتي ست كه انسانها فراموش كرده اند

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1

بخش مشاوره انسان ادامه دارد